Home » Supply Chain Management » Standardsprog for stregkoder og stamdata optimerer forsyningskæden
Standardisering

Standardsprog for stregkoder og stamdata optimerer forsyningskæden

avatar

Jane Wulff

Head of Standards and Implementation hos GS1, Danmark

GS1s historie begynder i 1977, og i dag er virksomheden en verdensomspændende not-for-profit organisation med 114 filialer, der tjener medlemmer i 150 lande.

Skrevet af Bo Christensen

Der er mange styrker ved at anvende en standardiseret måde at kommunikere på i forsyningskæden. Man kan blandt andet standardisere processerne med sine samhandelspartnere og samtidig undgå dyre, manuelle processer i informationsoverlevering.

Medlemmerne er alle virksomheder, der har en rolle i forsyningskæden, og som anvender stregkoder eller har brug for at udveksle stamdata på en standardiseret måde. På verdensplan anvender to millioner virksomheder GS1s system. I Danmark gælder det ca. 7.700 virksomheder, der bruger stregkodesystem som standardkommunikation, og ca. fem milliarder gange om dagen scannes en GS1-stregkode. Det er det mest udbredte stregkodesystem i verden, fortæller Jane Wulff, Head of Standard and Implementation i GS1 Denmark. 

”Ingen andre har samme udbredelse. Det skyldes blandt andet, at vi er sektorneutral, dvs. vores standarder går på kryds og tværs af forskellige sektorer, hvor andre måske kun henvender sig til en sektor,” siger Jane Wulff og fortsætter:

”Vi er en helt neutral medlemsorganisation, og vi repræsenterer alle i forsyningskæden. Vi er ikke enten for producenter eller for detailhandlen. Vi laver standarder og services, der kommer alle sektorer til gode – på tværs af landegrænser. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men sådan arbejder vi faktisk.”

Overblik og færre fejl

Dansk Industri startede projektet Stram Kæden, hvor de har regnet på, hvordan man kan optimere forsyningskæden mellem producent, forhandler og kunde. Og her kan standarder hjælpe.

”Der er mange styrker ved at anvende en standardiseret måde at kommunikere på i forsyningskæden. Man kan blandt andet standardisere processerne med sine samhandelspartnere og samtidig undgå dyre, manuelle processer i informationsoverlevering. Der er desuden ofte fejl, når mennesker skal indtaste og registrere informationer – det sker ikke, når man scanner en stregkode,” siger Jane Wulff.

Stregkodesystemet sikrer, at man ved, hvad man har på lageret, og hvor man har fået det fra. Samtidig kan producenter følge, hvor produkterne befinder sig i forsyningskæden.

”Når man ved hvert overdragelsespunkt scanner sin levering, så har man sikker kommunikation, der gør, at man kan spore varen rundt i systemet. Vi støtter meget op om den opmærksomhed, der kommet omkring ’supply chain management’, fordi vores medlemmer, de danske virksomheder, kan spare mange penge ved at optimere deres forsyningskæde.”

Lige nu har vi fokus på, hvordan vi hjælper de små og mellemstore virksomheder. Det kan f.eks. være med deres ordre-faktura-flow.

Kommunikation og lovgivning

GS1 er finansieret af indtægter fra organisationens medlemmer og arbejder kun for medlemmerne. De arbejder blandt andet på at optimere deres standarder og services, så de lever op til det konstant udviklende behov.

”Lige nu har vi fokus på, hvordan vi hjælper de små og mellemstore virksomheder. Det kan f.eks. være med deres ordre-faktura-flow. Vi har derfor udviklet en service, som er enkel og brugbar for dem, og kan optimere deres kommunikation med deres samhandelspartnere i forsyningskæden,” siger Jane Wulff.

Der kommer hele tiden nye lovgivninger, som medlemmerne skal overholde, og det skal GS1s services også tilpasse sig.

”Lovgivningen har i dag mere fokus på, at producenter skal udveksle informationer om allergener og ingredienslister i varen, end det var tilfældet for nogle år tilbage. Det er f.eks. sådanne data, vi skal hjælpe vores medlemmer med at kunne viderebringe gennem forsyningskæden og frem til kunden. Derfor har vi i dag udviklet vores stamdataservice, så den blandt andet lever op til aktuel lovgivning. Sådan vil vi fortsætte med at sikre os, at vores services og standarder lever op til vores medlemmers behov.”

Next article