Home » Attraktiv arbejdsplads » Den gode leder forstår at bremse konflikten
Ledelse

Den gode leder forstår at bremse konflikten

avatar

Steen Hildebrandt

Adjungeret professor ved CBS og professor emeritus ved Aarhus Universitet. 

Enhver arbejdsplads oplever konflikter, men når konflikter imødekommes i tide, kan de hurtigere løses. Det forstår den gode leder at se og handle på, siger Steen Hildebrandt, adjungeret professor ved CBS.

Skrevet af Bo Christensen

Konflikter er en del af livet. De opstår i enhver gruppe af mennesker, der på forskellig vis skal arbejde sammen. Derfor opstår de også i virksomheder. Det er lederens opgave at se dem i tide og bremse dem, siger Steen Hildebrandt, adjungeret professor ved CBS og professor emeritus ved Aarhus Universitet.

”Konflikter låser situationer og tager tid og energi fra virksomheden. De breder sig let til andre dele af organisationen og kommer derved til at involvere andre mennesker. Konflikter fjerner på den måde fokus fra de daglige opgaver og forpligtelser og fører derfor til mindre effektivitet og produktivitet i virksomheden. Det kan have indflydelse på virksomhedens drift og økonomi. Derfor er det en væsentlig del af en leders ansvar at håndtere konflikter – før de eskalerer,” siger Steen Hildebrandt. Han forsker og underviser i god virksomhedsledelse.

Konflikthåndtering kræver tilstedeværelse

Forudsætningen for, at en leder kan håndtere konflikter, er, at lederen er opmærksom nok på sine medarbejder, at han opdager konflikterne, før de udvikler sig helt.

”Hvis man opdager en konflikt, før det er en blevet til en konflikt, er det lettere at gribe ind og forhindre konflikten i at eskalere. Det kræver, at man ved, hvad der foregår i sin organisation – at man er nærværende og har sin opmærksomhed rettet mod sine medarbejdere,” siger Steen Hildebrandt.

God konflikthåndtering er en mesterlære

Konflikthåndtering er heldigvis noget, man kan lære. Det sker bl.a. ved, at man er sammen med andre gode ledere og lader sig inspirere af andres måder at håndtere en situation på, fortæller Steen Hildebrandt.

”Der er helt klart et mesterlære- eller sidemandsoplæringsaspekt i ledelse. Men konflikthåndtering er i høj grad også noget, som man selv skal afprøve og lære ved at prøve det. Det tager tid. Første gang er man ikke ligeså god som 10. gang,” siger Steen Hildebrandt og understreger, at man som leder hele tiden kan lære nyt og udvikle sig for at være oven på udfordringer, der opstår i ledelsen.

Next article