Som et lille land, hvor de fleste af os stammer fra landsbyer, er vi i Danmark kendt for at være en bondekultur med ærlighed og direkthed som en vigtig ingrediens i vores relationer; såvel private som professionelle. Med rødder i vores bondekultur har vi en naivitet i forhold til aftaler, og det er vigtigt at være opmærksom på de kulturelle forskelle.
Hvis jeg sælger dig en ko, og du ikke betaler for den, ved jeg godt, hvor og hvordan jeg skal få fat i dig. Og dit ry vil forme sig derefter. I Danmark kærer vi om sandheden, også selvom det koster sure miner. Vi mener, hvad vi siger, og holder ord, også selvom aftalen kun er mundtlig. Dette er ikke altid tilfældet i udlandet.
Lang vej til aftalerne
I mange kulturer, især asiatiske og afrikanske, vil det modsat den danske anses som høfligt at stikke en hvid løgn fremfor at sige sandheden direkte. Hvis man f.eks. vil handle med en inder, er de personlige relationer enormt vigtige. Derfor er det ikke så væsentligt, hvor meget tid man bruger på handlen, men på hvilket relation man får opbygget. Det forventes, at man bruger meget tid på at pleje de sociale relationer ved at mødes under mere uformelle omstændigheder såsom over middage, sportsaktiviteter eller endda hjemme i familiære rammer. Puha! Vil en dansker nok tænke. Hvorfor skal man dog spilde tid på at interessere sig for den anden persons familie eller hobbyer, når vi skal lave forretning? Lad os da komme direkte til sagen. For danskere er tid penge, og derfor skal vi være effektive. Derfor går vi tit lige til makronerne: Vil I handle eller ej? Sådan vil man ikke se på det i andre kulturer, hvor private og professionelle relationer er langt mere integrerede end herhjemme. En dansker kan blive enormt frustreret over, hvor lang tid det kan tage at få en handel på plads, men i Indien vil man anse det som vigtigt at bruge tid på at pleje det personlige forhold, fordi det skaber loyalitet og tillid.
Gør et godt førstehåndsindtryk
Vores ligefremme facon kombineret med vores mangel på formel hilsekultur gør, at vi ofte giver et dårligt førstehåndsindtryk uden for vores grænser. Når vi spørger om vej eller beder om hjælp i et supermarked, går vi direkte til sagen uden at først hilse pænt på modparten. Vi er så fokuserede på målet, at vi glemmer at vise høflighed. Det betyder, at andre ved, hvor de har os, men det kan også skabe konflikt og misforståelser på steder, hvor omgangstonen er mere formel og ydmyg. Hvilket den er i langt de fleste lande uden for vort fædreland. Med den stigende globalisering, er vi nødt til at hoppe med på bølgen og indse vigtigheden i relationer, hvis vi vil ind på det globale marked. Det er ikke længere nok at have det bedste produkt. Derfor må vi erkende, at det kan tage uger, måneder og endda år at få kontrakter i hus, når vi handler på det internationale marked. Dyrk relationerne kære Danmark.