Home » International Handel » [Ekspertens tips om e-handel] Sådan får du hul på onlineeksport
Dansk Eksport

[Ekspertens tips om e-handel] Sådan får du hul på onlineeksport

Betonvæg med 'Dream Big' påmalet i hvidt
Betonvæg med 'Dream Big' påmalet i hvidt
Foto: Unsplash.com
avatar

Henrik Theil

Kommunikationschef for FDIH

Internettet er grænseløst, så alle brugere kan principielt se alt. I teorien er det altså nemt at ramme mulige kunder på andre markeder end det hjemlige. Skal e-handel blive til salg, så kræver det ordentligt forarbejde før onlineeksport.

1) Beslutning om onlineeksport

Brug Eksportrådet, eksportrådgivere i Væksthuse, organisationer og alle tilgængelige analyser og til at skabe et beslutningsgrundlag. Hvad kræver det af jer, og vurder nøgternt om I er Eksportparate og vil lægge de nødvendige ressourcer i det

2) Beslut om I vil ind på markedet solo eller i samarbejde

  • Dansk e-handel er kendetegnet ved, at hver butik selv markedsfører sig, men der flere steder i udlandet er mulighed for at få plads på en portal/markedsplads, f.eks. sælger mange selvstændige butikker deres varer via Amazon.
  • Skal I begynde samarbejde med et andet selskab – eller vil I helst selv!

3) Hvilket marked og hvordan?

  • Beslut hvilket marked I vil ind på.
  • Identificer kundegrupper og hvilke varer/tjenester i vil fokusere på, Brug fx eksportrådgivere i Væksthuse eller Eksportrådet til at få sparring.
  • Kan jeres organisation hjemme støtte udenlandsk salg, forsendelser, håndtering af returvarer osv. Find dedikerede medarbejdere og sørg for forankring i ledelsen for at sikre eksekvering og opfølgning
  • Læg en forretningsplan med praktik, f.eks. oversættelse af hjemmeside, markedsføring af site, juridisk tjek, evt. selskabs- og momsregistrering i udlandet. 

4) Eksekver med hjælp fra lokalkendt

  • Sæt processen i gang i henhold til forretningsplanen.
  • Brug en lokalkendt partner/rådgiver til løbende sparring om, hvordan I kommer videre/hvad der fejler

5) Opfølgning og vækst

  • Opfølgning, opfølgning, opfølgning – går det som planlagt, og hvis ikke – hvorfor – og ret så til.
  • Læg planer for næste trin

Next article