Henrik Theil
Kommunikationschef for FDIH
Internettet er grænseløst, så alle brugere kan principielt se alt. I teorien er det altså nemt at ramme mulige kunder på andre markeder end det hjemlige. Skal e-handel blive til salg, så kræver det ordentligt forarbejde før onlineeksport.
1) Beslutning om onlineeksport
Brug Eksportrådet, eksportrådgivere i Væksthuse, organisationer og alle tilgængelige analyser og til at skabe et beslutningsgrundlag. Hvad kræver det af jer, og vurder nøgternt om I er Eksportparate og vil lægge de nødvendige ressourcer i det
2) Beslut om I vil ind på markedet solo eller i samarbejde
- Dansk e-handel er kendetegnet ved, at hver butik selv markedsfører sig, men der flere steder i udlandet er mulighed for at få plads på en portal/markedsplads, f.eks. sælger mange selvstændige butikker deres varer via Amazon.
- Skal I begynde samarbejde med et andet selskab – eller vil I helst selv!
3) Hvilket marked og hvordan?
- Beslut hvilket marked I vil ind på.
- Identificer kundegrupper og hvilke varer/tjenester i vil fokusere på, Brug fx eksportrådgivere i Væksthuse eller Eksportrådet til at få sparring.
- Kan jeres organisation hjemme støtte udenlandsk salg, forsendelser, håndtering af returvarer osv. Find dedikerede medarbejdere og sørg for forankring i ledelsen for at sikre eksekvering og opfølgning
- Læg en forretningsplan med praktik, f.eks. oversættelse af hjemmeside, markedsføring af site, juridisk tjek, evt. selskabs- og momsregistrering i udlandet.
4) Eksekver med hjælp fra lokalkendt
- Sæt processen i gang i henhold til forretningsplanen.
- Brug en lokalkendt partner/rådgiver til løbende sparring om, hvordan I kommer videre/hvad der fejler
5) Opfølgning og vækst
- Opfølgning, opfølgning, opfølgning – går det som planlagt, og hvis ikke – hvorfor – og ret så til.
- Læg planer for næste trin