Home » Supply Chain Management » Klimavenlig lastbil sikrer støjfrie natleverancer
Klima

Klimavenlig lastbil sikrer støjfrie natleverancer

avatar

Anton Freiesleben

Ingeniør og salgsdirektør hos Scania

Scania har udviklet en hybridlastbil, der både reducerer forbrug af brændstof og støjgener. Det giver mulighed for en mere effektiv distribuering om natten og en besparelse i økonomien på sigt, siger Anton Freiesleben, salgsdirektør hos Scania.

Skrevet af Bo Christensen

Det er noget mange lagerhuse og dagligvarebutikker er interesseret i, og det ville kunne ses på bundlinjen.

Scanias nye hybridlastbil, der skifter mellem at køre på el og diesel, har et 18 procent reduceret brændstofforbrug i forhold til en traditionel diesellastbil. Hybridlastbilen bruger energien fra hver opbremsning til at lade det effektive højkapacitetsbatteri op, og når lastbilen sætter i gang igen, starter den op på strøm.

Chaufføren kan også vælge at køre på ren strøm, f.eks. for at dæmpe støjen. En almindelig lastbil støjer så meget, at mange kommuner ikke tillader natleverancer i beboede område. Men når hybridlastbilen kører på ren strøm, støjer den kun med 70 decibel (til sammenligning støjer en opvaskemaskine 60 decibel og en almindelig diesellastbil 80 decibel). Det tillader natleverancer og -distribution i beboede områder, f.eks. til dagligvarebutikker, hvor kommunen pga. støjgener ellers har tidsbegrænset aflæsning med almindelige lastbiler. På den måde bliver det muligt at distribuere, inden morgentrafikken sætter ind, hvorved lastbilen kan anvendes mere effektivt.

”Det er noget, mange lagerhuse og dagligvarebutikker er interesseret i, og det ville kunne ses på bundlinjen,” siger Anton Freiesleben, ingeniør og salgsdirektør hos Scania.

Da lastbiler er så tunge, som de er, kan hybridlastbilen ikke køre mere end to kilometer på ren strøm, uden den skal lade op. Derfor slår man kun over på ren strøm, når man nærmer sig leverancestedet, hvor man skal tage hensyn til beboere. Batteriet oplades igen, hver gang bilen nedbremses, ligesom chaufføren kan tvangsoplade batteriet, såfremt han meget hurtigt skal bruge ren strømdrift igen.

I bund og grund er det en god investering for distribueringsselskaber, der har mange lastbiler ude og bruger dem i mange år i træk.

En god økonomisk investering

Hybridlastbilen koster mere end en almindelig lastbil, men prisforskellen udlignes relativt hurtigt med brændstofbesparelse og mulighed for udvidet køretid. Gennem 18 procent brændstofbesparelse i kombination med, at man f.eks. udnytter lastbilens køretid med 10 procent mere via natkørsel, bliver Scania hybrid-lastbilen omkostningsneutral på syv år i forhold til en traditionel lastbil. Efter de syv år begynder den så at blive en billigere investering end en normal lastbil.

Man kan også tage 5 procent mere for fragtprisen i syv år. Det svarer typisk til 1 øre mere for normale supermarkedsvarer. Derefter er lastbilen også omkostningsneutral.

”I bund og grund er det en god investering for distribueringsselskaber, der har mange lastbiler ude og bruger dem i mange år i træk,” siger Anton Freiesleben.

Next article